RT Audacity - шаблон joomla Оригами
plg_search_rsticketsprocontent
جستجو - محتوا
   

اقدامات اولیه از جانب نمایندگان و نمایندگان خسارت غیرخودرویی  
1-اعلام خسارت از طریق پورتال بیمه ملت، سیستم‌های عملیاتی و دریافت کد رهگیری
2-تکمیل کردن با دقت فرم اعلام خسارت شامل تاریخ، زمان، علت و موارد خسارت‌دیده و حدود خسارت
3- بازديد اوليه و مقدماتي نمايندگي از محل حادثه و تهيه گزارش مقدماتي و برآورد اوليه ميزان خسارت با ذكر اقلام خسارت ديده به شرح زیر:
3-1) ساختمان
3-2) تاسیسات ساختمانی
3-3) ماشین‌آلات و تاسیسات مربوطه و تابلوهای کنترل‌کننده
3-4) ظروف تحت فشارصنعتی و رآکتورها-کوره‌ها    
3-5) تاسیسات برق‌رسانی و تامین‌کننده برق
3-6) سیستم‌های خنک‌کننده و گرم‌کننده و تهویه
3-7) مواد اولیه کالای در جریان ساخت
3-8) محصولات تولید شده
3-9) دکوراسیون و اثاث ثابت
3-10) سایر موارد
4- تهيه عكس و فيلم به تعداد مورد لزوم از صحنه حادثه و اقلام آسيب‌ديده و نجات داده شده
5-ارسال اعلام خسارت بيمه‌گزار همراه با گزارش اوليه و عكس‌هاي تهيه شده از طريق نامه اداري یا پورتال               


اقدامات اوليه از جانب بیمه‌گزار یا نماینده تام‌الاختیار بیمه‌گزار
به محض اطلاع از وقوع خسارت بيمه‌گزار، اقدامات اوليه زير با توجه به نوع حادثه انجام شود.


1- چنانچه مورد بیمه در هوای آزاد قرارداشته و احتمال توسعه خسارت به جهت وزش باد و یا بارش باران و برف و یا سرقت وجود دارد، اقدامات احتیاطی و حفاظتی را در حد متعارف به عمل آورید.
2- اطلاع به آتش‌نشاني و در نهايت اخذ گزارش سازمان آتش‌نشاني در رابطه با زمان و علت آتش‌سوزي
3- اطلاع به سازمان حوادث غيرمترقبه و اخذ گواهي مربوطه مبني بر اعلام تاريخ، زمان، نوع حادثه، محل و يا منطقه جغرافيایي در رابطه با وقوع سيل و يا زلزله و يا رانش و فروكش زمين و...
4- اطلاع به سازمان هواشناسي در رابطه با وقوع طوفان، گردباد و تندباد و وقوع صاعقه و اخذ گواهي مربوطه مبني بر اعلام تاريخ، زمان، محل، يا منطقه جغرافيایي و درج ميزان سرعت باد و...
5- اطلاع به نيروي انتظامي در رابطه با سرقت اموال و اشيا و كالا و يا وجود مقصر يا مقصران در ايجاد خسارت و تشكيل پرونده و ارائه ليست مشخصات كامل و دقيق اموال و اشيای سرقت شده همراه با ذكر قيمت و يا ارزش آنها و ذكر نام مقصر يا مقصران در ايجاد خسارت
6- اخذ گواهي مربوط به حوادث ناشي از سقوط هواپيما و هلي‌كوپتر از سازمان هواپيمایي
7- در صورت نياز تهيه استشهاد محلي و مورد تأیید شوراي محل
8- تهيه ليست اموال و دارایي‌ها با ذكر مشخصات دقيق و كامل همراه با ارزش قبل از بروز حادثه
9- تهيه ليست اموال و دارایي‌هاي نجات داده شده و اعلام محل دقيق نگهداري آنها
10- تهيه ليست اموال و دارایي‌هاي آسيب‌ديده و يا از بين رفته همراه با ذكر ارزش تك‌تك آنها

 

اقدام انجام گرفته توسط مدیریت فنی و کارشناسان واحد خسارت
- به محض دریافت اعلام خسارت و تشکیل پرونده در پورتال سوابق پرونده بیمه‌نامه و اعلام خسارت در اختیار مدیریت فنی قرار خواهد گرفت.

1- در صورت لزوم نسبت به اعزام كارشناس و يا كارشناسان ارزياب خسارت و همچنين كارشناس بررسي علت و تحقيق اقدام خواهد کرد. در اين مرحله نمايندگي موظف خواهد بود هماهنگي‌هاي لازم را با بيمه‌گزار برای حضور كارشناسان به عمل آورده و نمايندگي شخصا در كليه مراحل كارشناسي نيز همراه كارشناسان در محل حادثه حضور خواهد داشت.
2- در صورت عدم نياز به حضور كارشناس در محل با توجه به گزارش تهيه شده توسط نمايندگي و ساير اسناد كه در بالا اشاره شد؛ نسبت به بررسي خسارت و اعلام نظر واحد فني اقدام خواهد شد.
3- گزارش‌های کارشناسان باید خوانا-غیرمخدوش و کلیه صفحات آنها به امضای کارشناس رسیده باشد.
4- کارشناسان باید با سعه صدر و با حوصله عمل کردهو تمام جوانب خسارت، مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
5- نسبت به تنظیم صورت‌جلسه خسارت و اخذ امضای بیمه‌گزار و یا نمایندگان تام‌الاختیار بیمه‌گزار اقدام و آن را پیوست گزارش نهایی خود به شرکت بیمه ارائه کند.
6- کارشناسان موظف خواهند بود که علاوه بر تعیین میزان و رقم خسارت ارزش قبل از وقوع حادثه مورد بیمه را در گزارش کارشناسی خود اعلام کنند.
7- کارشناس باید به همراه گزارش کارشناسی با توجه به نوع تخصص فنی خود مدت زمان صرف شده برای انجام کارشناسی و تهیه گزارش و استعلام بها-نوع وسیله رفت و برگشت و هزینه‌های انجام شده از بابت ایاب و ذهاب (حتی‌الامکان ارائه بلیط و یا فاکتور) میزان حق‌الزحمه خود را کتبا به واحد مربوطه ارائه دهد و پس از تأیید مبلغ از طرف مدیریت فنی قابل پرداخت در وجه کارشناس خواهد بود.
8- پرونده‌های خسارتی تا تکمیل گزارش‌های کارشناسی و اسناد و محاسبه خسارت و صدور حواله خسارت و ریکاوری از مقصر یا مقصران حادثه تا مختومه‌شدن تحت عنوان پرونده‌ای در جریان بوده و از بایگانی آن اکیدا خودداری خواهد شد.
9- واحد خسارت با پیگیری مستمر به شرح بند 11 باید سعی کند که در حداقل زمان ممکن، اسناد پرونده تکمیل تا خسارت در وجه بیمه‌گزار پرداخت شدهو از ایجاد پرونده خسارت تحت عنوان خسارت معوق حتی‌المقدور خودداری کنند.
10- پس از اخذ گزارش کارشناسان، پرونده در اختیار مدیریت فنی قرار گرفته و طبق اظهار نظر مدیریت واحد مربوطه اقدام خواهند کرد.
11- پس از تکمیل اسناد و مدارک مورد لزوم پرونده، واحد فنی مربوطه موظف خواهد بود نسبت به تنظیم صورت محاسبه خسارت طبق مفاد و شرایط عمومی و خصوصی بیمه‌نامه و گزارش‌های کارشناسی و با توجه به ماده 10 قانون بیمه اقدام و سپس پرونده برای تأیید مدیریت فنی و اقدامات بعدی ارسال شود.
12- محاسبه خسارت توسط محاسب اداره خسارت و اظهار نظر در صورت محاسبه و يا فرم جداگانه.
13- کنترل نهایی صورت محاسبه توسط مسئول مافوق.
14- صدور حواله خسارت.
15- امضای مفاصا حساب توسط بیمه‌گزار و یا ذینفع بیمه‌نامه.
16- ارسال سیستمی حواله خسارت و مفاصا حساب به مدیریت مالی به منظور واریز مبلغ خسارت به حساب ذینفع بیمه‌نامه.
17 - قابل ذکر است که با توجه به دستورالعمل‌های بيمه مرکزی و شرايط عمومی بيمه‌نامه و نوع حادثه در صورت لزوم، نسبت به کاهش سرمايه طی الحاقی با توجه به ميزان خسارت پرداختی اقدام و الحاقی تحويل بيمه‌گزار شود و همچنين ضمن کاهش سرمايه از طريق الحاقی در زیر الحاقی اشاره به بازسازی و مرمت و يا جايگزين کردن مورد بيمه و اعلام کتبی به بيمه‌گر برای بازديد مجدد و افزايش سرمايه خواهد شد.

دریافت فرم اعلام خسارت بیمه آتش‌سوزی